رونمایی و نقد و بررسی مجموعه افسران افسونگر

با حضور آقایان دکتر سید بشیر حسینی، حسن احمدی و حمید حسین زاده

مجموعه سه جلدی «افسران افسونگر»، تالیف نعیمه اسلاملو طی مراسمی به همت انتشارات تلاوت آرامش و با همکاری حوزه هنری استان تهران یک‌شنبه 20 آبان‌ماه رونمایی و نقد و بررسی شد.

محمدحسن زمان وزیری‌، مدیر عامل انتشارات تلاوت آرامش، با بیان اینکه مجموعه «افسران افسونگر» حاصل پژوهش چند ساله روی مهم‌ترین شخصیت‌های جبهه معارض در زمینه کودک و نوجوان است که در جهان در حال الگوسازی هستند، اظهار کرد: در این مجموعه تلاش شده تا بدون پیش‌داوری و از طریق مستندات بتوانیم به شناخت برسیم.

وی ادامه داد: انتخاب شخصیت‌ها در نقش جهانی، چرخه اقتصادی و تجاری‌سازی، زنده ماندن این شخصیت‌ها و … از نکات مهم در این اثر پژوهشی بوده و به خاطر عمق این شخصیت‌ها و تاثیرگذاری‌شان به آن‌ها پرداخته‌ایم. شناسنامه شخصیت‌ها، فیلم‌ها و انیمیشن‌ها و سبک زندگی آن‌ها، چگونگی القا به مخاطب و پرداختن به مبانی سبک زندگی غربی در این مجموعه مورد توجه قرار گرفته است. راهکارهای مواجهه و تربیت کودک و نوجوان اعم از دختر و پسر نیز در این کتاب‌ها ارائه شده است.

وزیری همچنین گفت: این مجموعه علی‌رغم اینکه مجوز نشر را دریافت کرده، اما توزیع عمومی نخواهد شد و ویژه مدیران و معلمان خواهد بود. ضمن اینکه در نمایشگاه کتاب بین‌المللی تهران مورد استقبال قرار گرفت.

مدیرعامل انتشارات تلاوت آرامش خاطرنشان کرد: موضوعات این کتاب در رابطه با نظارت و شیوه صحیح الگوسازی در جامعه مغفول مانده است و از این دست آثار مکتوب بسیار کم است. امید است این کتاب بتواند برای مدیران انگیزه‌ای ایجاد کند تا با نگاهی تیزبین و هوشیار به این حوزه وارد شوند و برای پدرها و مادران نیز نگاه تازه‌ای را ایجاد کند.

وی اظهار داشت: خوشحالیم که افسران فرهنگ امروز باعث شده‌اند که الگوهای غربی امروز روی کتاب‌ها و دفترها و کیف‌ها و نوشت‌افزارهای کودکان و نوجوانان، کمتر دیده می‌شود و این جای تشکر بسیار دارد.

حسن احمدی، نویسنده و کارشناس، نیز در این برنامه با بیان اینکه سال‌هاست در زمینه شخصیت‌های انیمیشن صحبت‌هایی صورت گرفته است، عنوان کرد: سال‌ها بود که کسی کاری در این زمینه انجام نداده بود و حتی امروز هم مدیران ما هنوز به طور جدی به دنبال ساخت انیمیشن‌های جذاب و مخاطب پسند نیستند.

وی افزود: متاسفانه هنوز هم شخصیت‌هایی چون تن‌تن و … الگوی کودکان و نوجوانان هستند. در چنین شرایطی جای تاسف است که کتاب‌هایی همچون «افسران افسونگر» توزیع عمومی ندارد. ای‌کاش این آثار به گونه‌ای برای عموم مردم و کودکان توزیع مناسب می‌شد؛ چرا که بچه ها حق دارند درباره فضای فرهنگی پیرامون خود اطلاع داشته باشند. متاسفانه ما بچه ها را دست کم می گیریم و آن‌ها را بزرگ نمی‌بینیم. در این زمینه نویسندگان رمان‌ها بسیار کم‌کاری کرده اند. نویسندگان قدرتمند و توانای ما باید در این موضوعات به میدان بیایند.

احمدی با تاکید بر اینکه از این دست کتاب‌های پژوهشی باید در جای مناسبی تبلیغ شود، عنوان کرد: شخصیت‌های کارتونی که امروز الگوی کودکان و نوجوانان ما هستند از ظرفیت‌های تبلیغاتی بسیاری بهره برده‌اند. اما متاسفانه ما تبلیغات مناسبی در این زمینه‌ها نداشتیم.

این نویسنده اظهار داشت: نقد من به این مجموعه کتاب این است که کاش به جای نقد کارتون‌ها و کاریکاتورهای غربی، خودمان الگوهایی برای کودکانمان ارائه می دادیم و قهرمانانی همچون جهان‌آرا، باکری و … را به عنوان قهرمانان کودکان و نوجوانان خود معرفی می‌کردیم. کارهایی مانند دارا و سارا انجام شد تا بتوانند در مقابل شخصیت‌هایی چون باربی مقابله کنند، اما متاسفانه به سرانجام نرسید و در این زمینه موفق نبودیم.

سید بشیر حسینی، دیگر کارشناس حاضر در این مراسم، با تاکید بر اینکه همیشه دغدغه تهاجم فرهنگی را داشته‌ایم، عنوان کرد: هیچ محصولی نداشته‌ایم که در مورد آن صحبت کنیم و خدا را شکر که چنین اثری داریم. این کتاب‌ها گامی است رو به تولید و بسیار ارزنده است. حوزه هنری زمانی در این زمینه‌ها پیشگام بود و امیدوارم که حوزه هنری کودک و نوجوان این فضا را بار دیگر جدی بگیرد.

وی افزود: شخصیت‌های غربی برای کودکان سه کار می کنند؛ نخست تیپ و افق مطلوب را به آن‌ها نشان می‌دهند، آرزوها را تعریف می‌کنند و شاخص ارائه می‌دهند. همچنین گونه‌شناسی می‌کنند و خوب و بد را تعریف می‌کنند و در نهایت سبک زندگی ارائه می‌دهند.

حسینی تصریح کرد: ان‌شاءالله مجموعه کتاب های «افسران افسونگر»، کار آخر نباشد و به اندازه مخاطبان مختلف هم کارهایی مختلف تولید و بازتولید شود. راهکار اصلی داشتن الگوهای خوب و اصیل و جذاب برای مخاطب است. و باید برسیم به تولید حرکت های خودمان و از تولیدات اصیل حمایت و به آن توجه جدی شود.

حمید حسین‌زاده، معاون فرهنگی هنری حوزه هنری کودک و نوجوان، نیز با بیان اینکه چرخه مقابله با تهاجم فرهنگی در کشورمان چرخه کاملی نیست، عنوان کرد: تولید کننده‌ها از این چرخه یا اطلاع ندارند و یا سواد این کار را ندارند. کمپانی‌های بزرگ دنیا تحلیل‌هایمان را در اختیار تولیدکنندگان انیمیشن و محصولات داخلی کودکان و نوجوان قرار می‌دهند.

وی همچنین گفت: کمپانی‌هایی که در غرب تولید کاراکتر و انیمیشن دارند، فاقد نوآوری در معنا هستند، بلکه نوآوری در فرم دارند. جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی به شدت نیازمند محصولاتی است که بتوان جایگزین آثار غربی کرد.

نعیمه اسلاملو، مولف کتاب «افسران افسونگر»، نیز با اشاره به اینکه انتشارات تلاوت آرامش مجموعه‌ای مردمی است، عنوان کرد: نگارش و انتشار سه جلد کتاب بسیار طول کشید و حدود 5 سال روی این اثر پژوهشی کار شد. نیاز به سند و مدرک داشت و اطلاعات موجود در فضای مجازی مخاطب را راضی نمی‌کرد. به همین دلیل فیلم ها و انیمیشن‌های مطرح غربی را دیدم و در نهایت شاخص‌ها بیرون آمد و جدولی از سبک زندگی منتشر شد.

اسلاملو با تاکید بر اینکه در چند مرحله روی کتاب‌های «افسران افسونگر» کار شده است، عنوان کرد: در جمع‌بندی آخر، چند روان‌شناس روی این اثر کار کرده‌اند و پیش از انتشار نیز در محافل مختلف در قالب تحقیقی، ارائه شد.

این نویسنده و پژوهشگر همچنین گفت: دشمن سبک زندگی را جلوی دختربچه‌ها قرار می‌دهد و  به جای اینکه برای کودکان حرف‌های مستقیم بزند و به طور مثال بخواهد حجاب را نفی کند، سبک زندگی مطلوب خود را تبلیغ می‌کند.

وی همچنین گفت: در حال حاضر در حال نگارش فیلم‌نامه‌ای برای شخصیت‌های «ثنا و ثمین» هستیم تا انیمیشنی برای این دو شخصیت تولید کنیم و دغدغه‌هایمان در انیمیشن متبلور می شود. رهبر معظم انقلاب اسلامی در بازدید خود از نمایشگاه کتاب تهران، محصولات لوازم تحریر ثنا و ثمین را دیدند و فرمودند برای این شخصیت‌ها انیمیشن بسازید. ما هم به دنبال این هستیم تا با ساخت انیمیشن، معرفی درستی از این شخصیت ها داشته باشیم.

گفتنی است، مجموعه «افسران افسونگر» در سه جلد توسط انتشارات تلاوت آرامش به چاپ رسیده است. جلد اول این مجموعه با نام «جادوگران برهنه» (با محوریت بررسی شخصیت‌های الگوساز برای کودکان دختر) به چاپ رسید و پس از آن، جلد دوم با نام «سفیران آمریکایی» (با محوریت بررسی شخصیت‌های الگوساز برای کودکان پسر) و جلد سوم با نام «پیشوایان هرزه» (با محوریت بررسی شخصیت‌های الگوساز برای نوجوانان) به بازار کتاب آمده است.

علاقمندان جهت تهیه این مجموعه سه جلدی می‌توانند با شماره 02632777066 داخلی 2 تماس حاصل نمایند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها